ERA Comfort Garantie

ERA Comfort Garantie: kopen en verkopen zonder zorgen

De aankoop of verkoop van een huis of appartement is een van de belangrijkste beslissingen in je leven. Je wil dan ook graag een huis zonder verborgen gebreken of slechte installaties. Daarom garandeert de ERA Comfort Garantie het normaal functioneren van de vaste mechanische installaties die in de woning aanwezig zijn.

ERA makelaars met telefoon

Contacteer je ERA makelaar

ERA makelaars op pad met de auto

VERKOOPPLANNEN?

Voor jou als verkoper is de ERA Comfort Garantie de geknipte manier om je woning aantrekkelijker te maken. Bovendien hoef je ook geen onverwachte kosten meer te verwachten. Waar wacht je op?

Wat is de ERA Comfort Garantie?

De ERA Comfort Garantie is een gratis waarborg die de werking dekt van alle vaste mechanische installaties in je huis of appartement. Tot 16 maanden na de ondertekening van de onderhandse koopovereenkomst (compromis) sturen we zo snel mogelijk een vakman om de bestaande installaties in de woning te herstellen.

Een ERA makelaar houdt een ERA Comfort Garantie V-Bord vast.

De beste makelaar: professioneel en prima service. Zoek niet verder. Bij ERA moet je zijn.

Kathleen

Hoe werkt de ERA Comfort Garantie?

Bij een defect zorgt een degelijke vakman zo snel mogelijk voor de herstelling. Onze bijstandsdienst is 24/7 bereikbaar via het nummer 03 369 69 26. Verplaatsing, werkuren en vervangstukken worden terugbetaald. Deze waarborg geldt tot 16 maanden na de ondertekening van de verkoopovereenkomst (compromis).

Twee ERA makelaars bekijken iets op een laptop.
makelaars-in-zetel

voordelen voor verkopers

Als verkoper mag je rekenen op een vlotte verkoop, want je huis is net een pak aantrekkelijker geworden. Kopers die interesse hebben in jouw woning, met de ERA Comfort Garantie, en een vergelijkbare woning zullen niet lang twijfelen. Bovendien hoef je ook geen onverwachte kosten te verwachten tussen het tekenen van de verkoopovereenkomst (compromis) en de akte.

voordelen voor kopers

Als koper geniet je van een uitzonderlijk voordeel. Het eerste jaar zal je geen onverwachte kosten krijgen als een vaste mechanische installatie het laat afweten. Dat geeft je de nodige ademruimte om te sparen voor de verbouwingen, aanpassingen of inrichting van je nieuwe thuis.

Wat valt er onder de ERA Comfort Garantie?

De basisdekking garandeert het normaal functioneren van de vaste mechanische installaties die in de woning aanwezig zijn. Onder deze basisdekking voor de mechanische installaties vallen:

  • Loodgieterswerk binnenshuis (bijvoorbeeld zichtbare gas-, afvoer- en waterleidingen) 
  • Centrale verwarmingsinstallatie (elektriciteit, gas of stookolie) en de radiatoren 
  • Elektrische convectoren (als zij de enige warmtebron vormen voor sanitaire voorzieningen binnenshuis aan toiletten, wastafels, bad en douche)
  • Warmwaterinstallatie (op stookolie, gas of elektriciteit)
  • Elektriciteitsvoorzieningen: van een eenvoudige deurbel tot de complete goedgekeurde bedrading in huis (inclusief wandcontactdozen en lichtschakelaars) 
  • Jacuzzi: filters, luchtpomp en verwarming 
  • Zwembad: filters, verwarming, motor, cilinderkop, relais, compressor, terugslagklep en het niet-ingegraven pijpwerk van en naar het zwembad 
  • Waterverzachter en drinkwaterpomp (met beperking tot één toestel)
Vergadering ERA team

Veelgestelde vragen/FAQ

Welke schade is gedekt?

De waarborg van de basisdekking geldt voor defecten ontstaan door een fout in het ontwerp, de constructie of het materiaal van de in de woning aanwezige en gewaarborgde installaties en toestellen, die een invloed hebben op hun normale werking.

Enkel de schade aan de toestellen en installaties in het privégedeelte van een particuliere woning en aanpalende gebouwen worden gedekt, de schade aan gemeenschappelijke delen van een appartementsgebouw niet. De waarborg geldt voor defecten die ontstaan tijdens de geldigheidsduur van de ERA Comfort Garantie. Bestaande gebreken die de verkoper of eigenaar verzweeg worden niet gedekt. Hiervoor dien je je rechtstreeks tot hem te richten.

Jouw waarborg: wij sturen zo snel mogelijk een vakman om de bestaande installaties in de woning te herstellen zodat ze weer normaal functioneren.

De ERA Comfort Garantie komt tussen voor zowel de verplaatsingskosten, de werkuren als de wisselstukken maar dekt niet de mogelijke schade die ontstond ten gevolge van dit defect.

Een voorbeeld: de kosten voor het herstellen van een lek in de waterleiding zijn wel gedekt, de kosten voor het oplossen van de waterschade aan plafonds, muren en behang niet. In de meeste gevallen kan je hiervoor een beroep doen op je woningverzekeraar. Een volledige lijst van uitsluitingen vind je terug in artikel 7 van de algemene voorwaarden van het ERA Comfort Garantie certificaat.

Geldt dit voor alle toestellen en installaties in mijn woning?

Nee, enkel die toestellen en installaties opgenomen in artikel 5 van de algemene voorwaarden van uw ERA Comfort Garantie certificaat onder ‘Gewaarborgde prestaties’ zijn gedekt.

Wat met de centrale verwarming en de warmwaterinstallatie?

Indien de centrale verwarming en de warmwaterinstallatie werken op gas, olie of elektriciteit wordt de werking ervan gegarandeerd. Dat geldt ook voor de hierop aangesloten toestellen. Op voorwaarde dat de centrale en de individuele verwarmingsinstallatie correct werden onderhouden volgens de wettelijke normen van de regio waarin de woning zich bevindt.

Bij gebrek aan centrale verwarming zijn de individuele aan de vloer of aan de muur gehechte elektrische convectoren gedekt, als zij de enige warmtebron vormen. Hout-, pellet- en kolenkachels, open haarden en alle niet-zichtbare leidingen naar en van de radiatoren vallen buiten de waarborg.

Onze verwarmingsinstallatie staat in de garage. Valt ze onder de garantie?

Ja, indien de garage in of aan de woning gebouwd is. Installaties in vrijstaande gebouwen vallen niet onder de garantie.

En de werking van de kranen van mijn bad?

Absoluut. Sanitaire voorzieningen aan of op wastafels, wc, bidet, bad en stortbad, zoals zichtbare aan- en afvoerleidingen en de aangesloten kranen worden gedekt. De wastafel zelf, het bad, bidet en wc zijn geen mechanische toestellen en vallen dus niet onder de garantie.

Wordt de goede werking van de elektriciteit in mijn woning beschermd?

Vaste elektriciteitsinstallaties worden gewaarborgd. Dat geldt ook voor de deurbel, schakelaars, stopcontacten, zekeringspanelen en algemene bedrading. Maar niet voor garagedeuropeners, intercomsystemen, inbraak-, brand- en rookalarmen. 

Ik kocht een villa met jacuzzi. Telt dat bubbelbad voor de ERA Comfort Garantie?

Ja, we komen tussen voor de filters, luchtpomp en ver­warming van je jacuzzi. Voor een zwembad zit je safe voor de filters, verwarming, motor, cilinderkop, relais, compressor, terugslagklep en het niet ingegraven pijpwerk naar en van het zwembad. Ook een waterverzachter en drinkwaterpomp zijn gedekt, met beperking tot één toestel.

Ik tekende op 1 februari een verkoop overeenkomst met opschortende voorwaarde tot 15 februari. De akte is verleden op 1 mei. Hoe lang loopt mijn ERA Comfort Garantie?

De duurtijd van de ERA Comfort Garantie is altijd 16 maanden vanaf de datum van koopovereenkomst (compromis) of vanaf de datum van vervulling van de opschortende voorwaarden. Indien de koopovereenkomst definitief werd op 15 februari is de woning vanaf dan nog gedurende 16 maanden gedekt. Als koper heb je in dit voorbeeld 12,5 maanden garantie (vanaf datum akte), de verkoper 3,5 maand.

We hebben een dokterspraktijk in onze woning. Genieten wij van de ERA Comfort Garantie?

De ERA Comfort Garantie geldt enkel voor de (gedeelten van) woningen of appartementen bestemd voor permanente particuliere bewoning. De installaties en toestellen in het commerciële gedeelte zijn niet beschermd. Als de verwarmingsinstallatie zich bijvoorbeeld in een magazijn bevindt, valt ze niet onder de garantie.

Ik kocht een woning met ERA Comfort Garantie om te verhuren. Kan mijn huurder van 'mijn' garantie genieten?

Ja, op voorwaarde dat je huurder er zijn vaste hoofdverblijfplaats heeft en met jou een huurovereenkomst afsloot voor lange termijn. Dat wil zeggen dat de einddatum van het huurcontract later valt dan de einddatum van de ERA Comfort Garantie.

Een van de installaties of toestellen die onder mijn ERA Comfort Garantie valt is defect. Wat doe ik?

Je belt gewoon naar het nummer 03 369 69 26 van ERA Comfort Garantie Bijstand. De service is 24 uur per dag bereikbaar en dat zeven dagen op zeven. Op basis van jouw adres kunnen zij bevestigen dat je recht hebt op herstelling dankzij de ERA Comfort Garantie. Zij sturen dan zo snel mogelijk een vakman. Bel zodra je kan, en in elk geval binnen de tien werkdagen na het vaststellen van de panne.

Er viel iets in panne. Mag ik zelf een hersteller bellen?

Dat hoeft niet. ERA Comfort Garantie Bijstand heeft een nationaal netwerk van vakmensen die als hersteller aangesteld zijn en ook zorgen voor vlotte en juiste communicatie. Je hebt altijd het recht om de door ERA Comfort Garantie Bijstand aangestelde dienstverlener te weigeren om een gegronde reden. In dat geval stellen we je andere dienstverleners uit de buurt voor.

Moet ik zelf iets betalen?

Je betaalt de factuur zelf aan de hersteller. Daarna stuur je ze samen met je betalingsbewijs per mail naar eracomfortgarantie@era.be. De terugbetaling gebeurt rechtstreeks op jouw rekening.

Wat kan ik maximaal vergoed krijgen?

De basisdekking van de ERA Comfort Garantie komt zowel tussen in de verplaatsingskosten, de werkuren als de wisselstukken. Voor installaties en toestellen jonger dan 25 jaar bedraagt de tussen­komst in de wisselstukken maximaal 1.500 euro. Voor de installaties en toestellen vanaf 25 tot en met 35 jaar gaat het om maximaal 500 euro. Installaties en toestellen ouder dan 35 jaar zijn uitgesloten. De totale tussenkomst per schadedossier (verplaatsingskosten, werkuren en wisselstukken) bedraagt maximaal 7.500 euro.

Een man plakt een sticker, met het woord verkocht op, op een verkoopbord.

KOOPPLANNEN?

Bij ERA begrijpen we dat de zoektocht naar de perfecte woning of een slimme investering een belangrijke stap is in je leven. Daarom staan wij voor je klaar met een uitgebreid aanbod. Ontdek welke professionele begeleiding je van ons mag verwachten.

DE JUISTE PRIJS? ZO BEPAALD.

Ga je je eigendom verkopen of ben je benieuwd wat jouw huis nu écht waard is? Dankzij onze online waardebepaling ontvang je onmiddellijk een eerste schatting van jouw woning in jouw mailbox. De juiste prijs voor jouw woning? Zo bepaald.

BEREKEN DE WAARDE VAN JOUW WONING